Infobulletin november 2024
Van de voorzitter▲
Beste leden,
Ik wil dit voorwoord graag beginnen met een oproep. Jullie lijken me bij uitstek de juiste doelgroep. We willen op onze Anélawebsite een plek inrichten waar we bronnen verzamelen waarin/waarop resultaten gepubliceerd worden van jullie onderzoek voor een niet-academisch publiek. Professionals (bij communicatieafdelingen, in het onderwijs, bij verschillende media, etc.) benaderen ons regelmatig met de vraag waar ze resultaten kunnen vinden van onderzoek binnen de toegepaste taalwetenschap. En dan het liefst kort en krachtig, en begrijpelijk. We denken dan aan websites, vakbladen, sociale media pagina’s, blogs, etc. Alle tips zijn welkom via een mail naar t.c.vancharldorp@uu.nl
Ook hebben we veel nieuws vanuit het bestuur. Dit collegejaar benutten we als een overgangsjaar voor het Anélabestuur. We hebben inmiddels vier nieuwe bestuursleden gevonden. We zijn nog op zoek naar een vijfde. Vier bestuursleden zijn inmiddels afgetreden. Paz Gonzalez willen we bedanken voor haar vele jaren inzet voor Anéla. Zij was (en blijft) tevens redactielid bij DuJAl en vormde een mooie brug tussen de vereniging en het tijdschrift. Marije van Braak zal haar functie overnemen. Jana de Clercq is afgetreden als secretaris. We willen Jana bedanken voor haar grote inzet en ook voor het organiseren van de fantastische meerdaagse conferentie in Gent afgelopen zomer. Haar functie is overgenomen door Dunja Wackers. Ook Bram Vertommen is afgetreden als algemeen bestuurslid. Hij was zeer betrokken bij de Juniorendag en de scriptieprijs. Zijn taken worden overgenomen door Stef Spronck. Ook June Eyckmans heeft na zes jaar het bestuur verlaten. Zij vertegenwoordigde afgelopen jaren België vanuit haar rol. Ilias Vierendeels zal deels ook België gaan vertegenwoordigen en daarnaast is hij zich aan het inwerken als onze nieuwe penningmeester. We zijn enorm blij met alle nieuwe bestuursleden en hopen hen officieel te installeren tijdens de Algemene Ledenvergadering in 2025. Samen gaan we onze activiteiten voortzetten, zoals de Grote Taaldag, de Juniorendag, de dissertatieprijs en de scriptieprijs.
Hartelijke groet,
Tessa van Charldorp
Nieuwe bestuursleden▲
De vier nieuwe (kandidaat)bestuursleden stellen zich hieronder voor:
Mijn naam is Dunja Wackers en op het moment ben ik als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Universiteit Leiden. Ik heb in Leiden gestudeerd (BA Nederlandse Taal en Cultuur, Research MA Linguistics) en ben gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam (ACLC, Taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica). In het algemeen ben ik geïnteresseerd in de analyse van metaforisch en argumentatief taalgebruik, met name binnen de kaders van de argumentatietheorie, retorica, en taalkundige stilistiek. Voor mijn promotieonderzoek bestudeerde ik verschillende manieren waarop taalgebruikers kritiek leveren op metaforen (in het bijzonder op geweldmetaforen voor kanker, die het ziekteproces van kanker omschrijven als een ‘strijd’). In mijn huidige onderzoek analyseer ik het gebruik van metaforen in wetenschapscommunicatie over quantumfysica en -technologie. Het betreft een interdisciplinair project waarin ik samenwerk met collega-taalwetenschappers, wetenschapscommunicatieonderzoekers, en quantumfysici. Ik verzorg op het moment geen colleges – in het verleden heb ik dat gedaan aan het LUCL en ACLC – maar begeleid met plezier studentenprojecten en -stages, en geef graag gastcolleges over uiteenlopende onderwerpen.
De komende periode ga ik aan de slag als secretaris bij Anéla. Ik kijk ernaar uit de vereniging vanuit deze rol te ondersteunen en veel collega’s te ontmoeten die zich bezighouden met toegepaste taalwetenschap en verwante onderzoeksdisciplines.
Ik ben Ilias Vierendeels, onderwijsassistent en promovendus aan de universiteit van Namen, in Franstalig België. Ik geef er lessen conversatie, taalkunde en taalverwerving aan onze studenten NT2, en werk momenteel aan de laatste fase van mijn doctoraatsproject. Dat is een diachroon onderzoek over parlementaire discussies rond het modernetalenonderwijs in België: welke moderne talen wilde de Belgische politiek wanneer op de lesprogramma’s zetten, en om welke redenen? De focus ligt vooral op het discours rond ‘de taal van de ander’, namelijk het Nederlands in Wallonië en het Frans in Vlaanderen. Op basis van ons e-tandemproject Bab(b)elade (tussen studenten Frans uit Utrecht en Nederlands uit Namen) ben ik daarnaast betrokken bij onderzoek naar spreekdurf in spontane doeltaalconversaties. En als sterspeler in de kelderklasse van het Belgische voetbal, ten slotte, heb ik met collega’s variatielinguïstiek de sport gebruikt om te bestuderen hoe taal en cultuur ingezet worden bij het verbeelden en verkopen van lokale identiteit. Ik kijk ernaar uit om een steentje bij te dragen aan de werkzaamheden van de Anéla!
Ha allemaal, ik ben Marije van Braak, Universitair Docent bij de afdeling Taal en Communicatie aan de Universiteit Utrecht. Officieel ben ik onderwijskundige, maar in mijn onderzoek focus ik vooral op interactie in de klas en collegezalen. Wat doen docenten, hoe zetten ze hun eigenheid in, hoe bevorderen ze het subject-zijn van studenten (a la Biesta), en hoe maken al deze dingen onderwijs waardevol? Mijn focus ligt op dit moment vooral bij universitair onderwijs, maar ik doe vanuit mijn eerdere onderzoek ook regelmatig onderzoek naar medisch onderwijs. Ik houd van onderwijs, houd van talige analyses, en de interactie tussen die twee is helemaal mijn piece of cake. Vanaf februari zal ik me binnen Anéla bezig houden met DuJal en ook redactielid zijn daar. Vragen of suggesties daarover zijn altijd welkom op m.vanbraak@uu.nl!
Mijn naam is Stef Spronck en ik ben in 2016 gepromoveerd aan de Australian National University op een proefschrift over perspectiefwisseling in de ernstig bedreigde Aboriginaltaal Ngarinyin. Daarna heb ik gewerkt als postdoc aan de KU Leuven en de Univeristeit van Helsinki, waar ik nog steeds verbonden ben aan de onderzoeksgroepen Algemene Taalwenschap en Inheemse Studies. Daarnaast ben ik momenteel docent Taal en communicatie bij de Univeristeit Utrecht. Mijn onderzoeksinteressen liggen voornamelijk op het gebied van sociale cognitie en taal, het contrast tussen academische en ‘leken’ taalmodellen en de vraag hoe taal helpt zorg te dragen voor de (sociale) leefomgeving, zeker in gemeenschappen met bedreigde of gemarginaliseerd talen. Ik probeer bij te dragen aan wetenschapscommunicatie, onder meer als een van de redacteuren van de taalblog ‘Inspraak’ (https://www.arts.kuleuven.be/inspraak). Als de ledenvergadering mijn kandidatuur als ANéLA-bestuurslid bekrachtigt, zal ik in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het organiseren van de ANéLA scriptieprijs. Daar heb ik veel zin in.
Anéla-lid Rasmus Steinkrauss nieuwe penningmeester AILA▲
Sinds augustus jl. is Rasmus Steinkrauss van de Rijksuniversiteit Groningen penningmeester van AILA. Hieronder lees je zijn verslag.
In augustus woonde ik als kandidaat-penningmeester van AILA het AILA World Congress in Kuala Lumpur bij. In 2023 was dit congres in Lyon, en in 2021 nog dichter bij huis – in Groningen, maar dan online. Maar AILA, wat is dat alweer precies?
AILA is de wereldwijde koepel van de nationale verenigingen van Toegepaste Taalwetenschappen; Anéla is lid van AILA. De taak van AILA is het samenbrengen van taalwetenschappers uit alle hoeken van de wereld door middel van congressen zoals het wereldcongres, het financieren van Research Networks, en het verstrekken van middelen aan taalwetenschappers die anders niet naar de wereldcongressen zouden kunnen gaan. Ook probeert AILA het belang en de waardevolle impact van ons werk bijvoorbeeld bij UNESCO onder de aandacht te brengen.
Dit alles kan natuurlijk niet zonder enige coördinatie en administratie, en hiervoor draagt het bestuur van AILA zorg. Het bestuur wordt om de drie jaar verkozen door het internationale comité van AILA, waar ook ons Anéla-bestuur iemand voor afvaardigt.
Dit was de reden voor mij om naar Kuala Lumpur af te reizen. Op het congres moest er een nieuw AILA-bestuur worden verkozen, en ik had de eer om door Anéla voor de positie als AILA-penningmeester te zijn voorgedragen. Door mijn ervaring als oud-penningmeester van Anéla en van het AILA congres in Groningen hoop ik hierop goed voorbereid te zijn.
AILA 2024 in Kuala Lumpur was een heel bijzondere ervaring. Voor mij begon het congres met een korte pitch bij het AILA-bestuur en internationaal comité en het beantwoorden van vragen over bijv. de ‘volatiliteit van de financiële markten’ voordat ik samen met anderen tot nieuw AILA-bestuur ben verkozen. Daarna begon de conferentie, met heel diverse sprekers, interessante presentaties en een bijzondere openingsceremonie waar het oude AILA-bestuur onder geroffel van Maleisische trommels en onder begeleiding van traditioneel geklede ceremoniemeesters de zaal in werd geleid.
Inmiddels is het congres al een tijd achter de rug, en is mijn werk als AILA-penningmeester begonnen. Door het samenwerken met zoveel collega’s met zeer uiteenlopende achtergronden is dit boeiend en uitdagend. Ik leer elke dag bij, en ik hoop AILA en daarmee ook Anéla de komende drie jaar als goede penningmeester te mogen dienen en ervoor zorg te kunnen dragen dat onze middelen doelgericht en met zorg worden besteed.
AWIA-symposium▲
Op 30-31 januari 2025 vindt het tweejaarlijke AWIA (Anéla Werkgroep Interactie Analyse) Symposium plaats te Groningen. We verwelkomen Dr. Saul Albert (Loughborough University) als keynote spreker met een presentatie getiteld ‘What Conversational AI Can’t Do’. Verder verheugen we ons op een datasessie onder leiding van Saul Albert en op een twaalftal presentaties van onderzoekers met een interesse in interactie in diverse contexten. Registreren kan tot 15 december via de website.
Recente promoties▲
Op 30 september 2024 promoveerde Saskia Pater-Briedé aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift getiteld Care decision conversations: Improving communication about treatment wishes and limitations: how to prepare patients and physicians.
Gesprekken over behandelwensen en -grenzen zijn cruciaal om de behandeling af te stemmen op de wensen, doelen en waarden van de patiënt. Hierbij kan de behandeling ook betekenen dat wordt afgezien van verdere diagnostiek of therapeutische interventies. Zowel artsen als patiënten vinden deze gesprekken vaak lastig. In haar proefschrift combineert Saskia kwantitatief onderzoek naar het effect van trainen van artsen en het geven van voorlichting aan patiënten, met kwalitatief onderzoek middels interviewstudies naar de perceptie en associaties van artsen en patiënten met dit onderwerp, en conversatieanalyse van poliklinische gesprekken over behandelwensen en -grenzen. Relevantie is een probleem dat in elk van deze studies naar voren komt. Doordat het onderwerp behandelwensen en -grenzen wordt geassocieerd met het einde van het leven, wordt het (nog) niet relevant gevonden. Dit zien we terug in de lage frequentie van gesprekken op de polikliniek, een relevantie-paradox in de wél gevoerde gesprekken, het perspectief van patiënten (die dit bevestigd zien worden doordat ook artsen het onderwerp niet initiëren) en artsen die aangeven behoefte te hebben aan criteria wanneer zij het zouden moeten bespreken. Ook zien we in de gesprekken dat het een gevoelig onderwerp wordt gevonden en accounts worden gebruikt om het onderwerp relevant te maken, common ground te creëren, en introductie van het onderwerp behandelwensen en -grenzen te verantwoorden. De bevindingen bieden praktische aanknopingspunten om gesprekken over behandelwensen en -grenzen te verbeteren.
Het gehele proefschrift is hier Saskia Briede (publicatie-online.nl) te lezen.
Op 18 oktober 2024 promoveerde Hilde Kooiker-de Boer aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift Door lezen de wereld ontdekken: Natuur & Techniek als functionele context voor tekststructuuronderwijs
Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek doen een beroep op de leesvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Tegelijkertijd bieden deze vakken ook een functionele en motiverende context om te werken aan diep tekstbegrip. In deze zaakvakken staan vaak informatieve teksten centraal, die voor veel leerlingen lastiger zijn dan bijvoorbeeld verhalende teksten. Om grip te krijgen op dergelijke teksten zijn woordenschat en achtergrondkennis van belang. Ook helpt het als leerlingen doorzien hoe teksten zijn opgebouwd en verbanden herkennen zoals oorzaak-gevolg, chronologie of probleem-oplossing. Het gaat dan om de structuur van de tekst. Het Nederlandse basisonderwijs besteedt momenteel echter nog niet zoveel aandacht aan tekststructuur.
In dit proefschrift is via ontwerpgericht onderzoek en een effectstudie onder leerlingen in groep 6 onderzocht op welke manier tekststructuuronderwijs zinvol geïntegreerd kan worden met natuur- en techniekonderwijs. Deze combinatie biedt kansen voor functionele lees- en schrijftaken, en de verwachting is bovendien dat expliciet aandacht besteden aan tekstverbanden kan bijdragen aan beter begrip van de vakinhoud. Daarnaast is geanalyseerd welke mogelijkheden bestaande lesmethodes voor natuur & techniek bieden voor tekststructuuronderwijs, in hoeverre pabo-studenten tijdens hun opleiding voldoende kennis opdoen over tekststructuur en hoe deze kennis versterkt kan worden.
Het proefschrift is te lezen via deze link (inlogcode: 176204).
Oproep: Ben jij of begeleid jij een promovendus die in de komende maanden een proefschrift verdedigt in de toegepaste taalkunde en vind je het leuk als daar in een volgend Infobulletin aandacht voor is? Stuur dan een mail aan Maaike Pulles.
DuJAL▲
Op zoek naar een plek voor je artikel over (second) language use, learning, teaching and policy? Wie weet past het in DuJAL! We zijn altijd op zoek naar kopij, specifiek gericht op de Nederlandse taalcontext. We publiceren in het Engels en Nederlands, en artikelen zijn diamond open access (geen kosten aan verbonden dus). Wil je meer info? Kijk dan op de website, bekijk recente artikelen, of neem contact op met hoofdredacteur Sible Andringa (S.J.Andringa@uva.nl).
AILA: Oproep deelname survey▲
Dear members of AILA-Europe Affiliates,
We invite you to participate in this survey, which is a follow-up to a previous study aimed at measuring changes in the profiles of members of AILA-Europe affiliates. Your participation is vital in helping us gather up-to-date information on the current Applied Linguistics landscape. The survey will take approximately 10 minutes to complete.
Please note that the survey complies with GDPR regulations. All data collected is anonymous and will be stored securely on the University of Lorraine (France) server using the Limesurvey platform. The data will be kept for 10 years and may be used for scientific publication.
Your response is crucial to ensure the success of this project, and we greatly appreciate your time and input.
📢 📢 Link: https://enquetes.univ-lorraine.fr/index.php/689722?lang=en
If you have any questions, feel free to contact: gregory.miras@univ-lorraine.fr
Thank you for your participation, Gregory Miras