U bent hier:: Home > Prijzen > Dissertatieprijs
Anéla-AVT Dissertatieprijs
Jaarlijks kiest een onafhankelijke jury voor de Algemene Vereniging voor Taalwetenschap en Anéla het beste taalkundige proefschrift dat in het afgelopen jaar aan een Nederlandse universiteit verdedigd is. De prijswinnaar wordt de laatste jaren bekend gemaakt op het feestelijke Taalgala (onderdeel van de Grote Taaldag).
Ook dit jaar zal er weer een AVT/Anéla dissertatieprijs worden uitgereikt. Voor de AVT/Anéla dissertatieprijs 2024 komen in aanmerking alle dissertaties verdedigd tussen 16 juli 2023 en 15 juli 2024.
Voordrachten voor kandidaten voor de prijs konden worden ingediend tot uiterlijk 1 september 2024.
Secretaris van de jury is dr. Sterre Leufkens (namens het AVT-bestuur). De tweede secretaris is dr. Gudrun Reijnierse (namens het Anéla-bestuur). Voor meer informatie over de AVT/Anéla dissertatieprijs 2024 kunt u contact opnemen met Sterre (s.c.leufkens@uu.nl) of Gudrun (w.g.reijnierse@vu.nl).
Winnaar AVT-Anéla Dissertatieprijs 2023▲
De AVT/Anéla-dissertatieprijs voor het best taalkundige proefschrift van het afgelopen jaar (2023) is gewonnen door Suzanne Bogaerds-Hazenberg voor haar proefschrift over tekststructuuronderwijs.
De Anéla/AVT-dissertatieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de auteur van het beste taalwetenschappelijke proefschrift dat het afgelopen jaar aan een Nederlandse universiteit is verdedigd. Suzanne Bogaerds-Hazenberg (Universiteit Utrecht) won de prijs voor haar proefschrift Text structure instruction in Dutch primary education: Building bridges between research and practice. In haar dissertatie onderzocht Bogaerds-Hazenberg “de mogelijkheden voor en effecten van expliciet tekststructuuronderwijs in de bovenbouw van de basisschool” (p. 276). Volgens de jury zijn de studies in het proefschrift goed opgezet en goed verantwoord. De jury heeft bovendien bewondering voor de uitvoering van de studies, ten tijde van de coronapanedemie. Lees hier het volledige juryrapport: juryrapport dissertatieprijs 2023
De jury bestond dit jaar uit Marijke de Belder, Jan Berenst, Crit Cremers, Ulrika Klomp en Pia Sommerauer. De drie genomineerde kandidaten waren:
- Suzanne Bogaerds-Hazenberg
Text structure instruction in Dutch primary education: Building bridges between research and practice (pdf) - Cas Coopmans
Triangles in the brain: The role of hierarchical structure in language use (pdf) - Silvia Terenghi
Missing Person. Structure and change in Romance demonstratives (pdf)
De prijs werd uitgereikt tijdens het feestelijke Taalgala, aan het eind van de Grote Taaldag op 2 februari 2024 in Utrecht.
Eerdere winnaars Dissertatieprijs
- 2022: Alex Reuneker, Leiden University Centre for Linguistics, Connecting conditionals: a corpus-based approach to conditional constructions in Dutch
- 2021: Ulrika Klomp, Universiteit van Amsterdam, A descriptive grammar of Sign Language of the Netherlands
- 2020: Imme Lammertink, Universiteit van Amsterdam, Detecting Patterns: Relating statistical learning to language proficiency in children with and without developmental language disorder.
- 2019: Luis Miguel Rojas Berscia, Radboud Universiteit Nijmegen, From Kawapanan to Shawi: Topics in language variation and change.
- 2018: Tessel Boerma, Universiteit Utrecht, Profiles and paths. Effects of language impairment and bilingualism on children’s linguistic and cognitive development.
- 2017: Kobie van Krieken, Radboud Universiteit Nijmegen, Linguistic viewpoint in crime news narratives: Form, function and impact.
- 2016: Barend Beekhuizen, Universiteit Leiden, Constructions Emerging: A usage-based approach of the acquisition of grammar.
- 2015: Koen Sebregts, Universiteit Utrecht, The Sociophonetics and Phonology of Dutch r.
- 2014: Hans Rutger Bosker, Universiteit Utrecht, The processing and evaluation of fluency in native and nonnative speech.
- 2013: Titia Benders, Universiteit van Amsterdam, Nature’s distributional learning experiment: infants’ input, infants’ perception and computational modelling.
- 2012: Mark Dingemanse, Radboud Universiteit Nijmegen, The Meaning and Use of Ideophones in Siwu.
- 2011: Sander Lestrade, Radboud Universiteit Nijmegen, The space of case.
- 2010: Anna Kijak, Universiteit Utrecht, How stressful is L2 stress? A cross-linguistic study of L2 perception and production of metrical systems.
- 2009: Margot Rozendaal, Universiteit van Amsterdam, The acquisition of reference: A cross-linguistic study.
- 2008: Brigitte Pakendorf, Universiteit van Amsterdam, Contact in the Prehistory of the Sakha (Yakuts). Linguistic and genetic perspectives.
- 2007: Tamás Bíró (Universiteit Groningen), Finding the Right Words: Implementing Optimality Theory with Simulated Annealing.
- 2006: Sonja van Boxtel: Can the late bird catch the worm? Ultimate attainment in L2 syntax, Radboud Universiteit Nijmegen, 2005.
- 2005: Bert Botma: Phonological Aspects of Nasality: An element-based dependency approach. Amsterdam, 2004.
- 2004: Elma Blom: From root infinitive to finite sentence. The acquisition of verbal inflections and auxiliaries. Utrecht, 2003.
- 2003: Dirk-Bart den Ouden: Phonological encoding deficiencies in conduction Aphasia; Groningen, 2002
- 2002: Onno Crasborn, Phonetic Implementation of Phonological Categories in Sign Language of the Netherlands. Leiden, 2001.
- 2001: Ineke van de Craats, Conservation in the acquisition of possessive constructions: a study of second language acquisition by Turkish and Moroccan learners of Dutch; Tilburg, 2000.
- 2000: Joost Dekkers, Derivations & Evaluations: on the syntax of subjects and complementizers . Amsterdam,1999.
- 1999: Jürgen Bohnemeyer: Time relations in discourse. Evidence from a comparative approach to Yukatek Maya. Tilburg 1998.
- 1998: Anastasia Giannakidou: The landscape of polarity items . Groningen 1997.
- 1997: Ad Backus: Two in one: bilingual speech of Turkish immigrants in The Netherlands. Tilburg 1996.
- 1996: Marc van Oostendorp: Vowel quality and phonological projection. Tilburg 1995.
- 1995: Paula Fikkert: On the acquisition of prosodic structure. Leiden 1994.
- 1994: Jan-Wouter Zwart: Dutch syntax: A minimalist approach. Groningen 1993.